Czy piękny umysł naprawdę nie ma wieku? Jak zwiększyć naszą sprawność intelektualną? – wywiad z Pauliną Mechło i Pauliną Polek

15 czerwca 2016

13230108_10153985447090342_7905617326006243648_nPRZEMEK:

Podczas mających miejsce miesiąc temu Warszawskich Targów Książki udało mi się odwiedzić m.in. stoisko wydawnictwa Sensus (a właściwie całej Grupy Wydawniczej Helion). Tam natomiast otrzymałem nietypową propozycję przeprowadzenia wywiadu z Pauliną Mechło i Pauliną Polek, autorkami książki „Piękny umysł nie ma wieku. Łamigłówki dla seniorów i nie tylko„. Poniżej znajdziecie zapis wywiadu:

1) Funkcjonuje taka obiegowa opinia, że materiał należy zakuć, zdać i zapomnieć – tak zwana zasada trzech „Z”. Co zrobić, by pozbyć się ostatniego elementu, kiedy zależy nam na „zakuciu” wiedzy, żeby została ona w naszej pamięci, żeby to nie było takie „odbębnienie materiału”, tylko żebyśmy czerpali z niego nadal, skoro już poświęciliśmy na to czas?

Są trzy proste metody. Pierwsza – trzeba widzieć, po co się czegoś uczysz: znaleźć powód, jakąś motywację, po co się czegoś uczysz i na czym Ci tak naprawdę zależy. Druga – odnieść tę wiedzę, którą właśnie „zakuwasz”, jak to nazwałeś, do własnych doświadczeń, do własnej wiedzy, do tego, co jest Ci bliskie. Przykładem na to jak zastosować powyższe wskazówki może być nauka dotycząca charakterystyki stylu klasycystycznego w architekturze. Warto poświęcić chwilę i zastanowić się nad tym dlaczego warto znać taki styl (motywacja) oraz poszukać w swoim regionie korzystając z wiedzy własnej lub zasobów internetu budowle o takim stylu. Wtedy znacznie łatwiej będzie Ci przywołać zapamiętaną informację z Twojego banku pamięci i pozostanie ona w Twojej głowie na dłuższy czas. Trzecią prostą metodą na efektywne zapamiętywanie jest budowanie skojarzeń w daną informacją.

2) Często podczas poszukiwania informacji o efektywniejszym zapamiętywaniu trafiamy na słowo-pułapkę: brzmi mądrze, ale nie do końca wiadomo, co oznacza. Mam na myśli mnemotechniki – czemu one służą i dla kogo są przeznaczone?

13315736_10154019345770342_1571390320684360365_nMnemotechniki działają na zasadzie budowania asocjacji – nadawania dodatkowego znaczenia informacjom, dodawania im „koloru”, przerysowywania ich, używania humoru i wyobraźni. Mnemotechniki są solidną podstawą dla efektywniejszej nauki. Wiele mnemotechnik znajduje się w książce „SuperPamięć w 31 dni. Triki, ćwiczenia, neurorozrywki„. W książce podane są one w formie treningu, w związku z czym nie tylko uczysz się jak działają, ale masz szansę naprawdę je wyćwiczyć. Komu służą mnemotechniki? Myślę, że każdej osobie, która chce poprawić tempo nauki, czy to ze względu na chęć lepszego przygotowywania się do sprawdzianów, kartkówek czy egzaminów, czy też chcąc rozwijać się zawodowo.

3) Czy warto stosować kilka takich „wspomagaczy” i mnemotechnik naraz, np. robić sobie równocześnie fiszki, mapy myśli, ewentualnie nawet ściągi w myśl zasady, że jeżeli coś przepisałem kilkakrotnie, to mi się to w głowie utrwaliło przy okazji? Czy lepiej skupić się na jednej-dwóch metodach, żeby nie przedobrzyć?

Mózg każdego z nas jest inny i dla każdego różne sposoby na zapamiętywanie i efektywną nauką będą służyły. Zdarza się, że niektóre mnemotechniki nie działają tak, jak byśmy sobie tego życzyli. Warto jednak szukać dalej i tworzyć swój indywidualny system nauki. Warto także pamiętać, że to wiedza, którą chcesz posiąść, jest najważniejsza, a nie metoda – która jest tak naprawdę tylko środkiem i wspomagaczem do osiągnięcia celu. To, czego chcesz się nauczyć, powinno być dostosowane do Ciebie, zarówno pod względem metody jak i formy przyswajania tej informacji. Podczas zajęć z zakresu efektywnej nauki pracujemy nad stworzeniem jak najlepszego indywidualnego stylu nauki, który systematyzuje sposób i podejście do niej. Warto pamiętać, że niektórzy wolą oglądać filmy z danego obszaru tematycznego, inni wolą czytać, jeszcze inni wolą notować, rozmawiać z nauczycielem na dany temat i to pomaga im w tym, żeby więcej informacji zapamiętywać – a w konsekwencji lepiej przyswoić dany materiał. Ja osobiście lubię różne źródła i sposoby nauki.

4) Załóżmy, że chcę się nauczyć nowego języka obcego – dla przykładu: norweskiego. Najlepszy sposób, żeby osiągnąć mój cel i „od zera” nauczyć się języka to…

13344646_10154019345940342_2075351416145254019_nWyjechać do tego kraju i… zgubić się ;) Trzeba się na ten język „wystawiać” – jeżeli tak będziesz czynić, to naturalnie będziesz się go uczył. Oczywiście, im jesteśmy starsi, tym trudniej się nam nauczyć od absolutnych podstaw nowego języka. W związku z tym warto się trochę uczyć samemu, ale też postarać się być aktywnym w tym języku w jakiś sposób – słuchać muzyki, wymienić się z jakimś obcokrajowcem w Polsce usługami: ja Cię będę uczyć polskiego, a Ty mnie norweskiego. Oczywiście warto też stosować mnemotechniki na zasadzie skojarzeń, żeby pamiętać określonego rodzaju słowa czy struktury gramatyczne. Jednym z najlepszych w naszej ocenie sposobów nauki języków obcych jest kontakt z innymi ludźmi, którzy w tym języku mówią. Ponadto warto czytać artykuły w danym języku, słuchać muzyki, audiobooków dostosowanych do danego poziomu. Trzeba się w język możliwie „zanurzyć”. Warto sprawić, by nauka była przyjemnością, a nie nudnym obowiązkiem. Wtedy inne struktury mózgu zaczynają działać, nakładają nam ładunek pozytywny i łatwiej wtedy przyswajać wiedzę – a przecież pamiętamy najlepiej te dobre rzeczy i te złe, rzadko neutralne, pośrednie, bo mózg wtedy nie zwraca na nie aż tyle uwagi.

5) Czym się różni Wasza książka „Piękny umysł nie ma wieku. Łamigłówki dla seniorów i nie tylko” od innych na rynku traktujących na temat rozwoju umysłu?

Książka jest efektem naszej codziennej praktyki z różnymi grupami ludzi – od dzieci 3-4 letnich, po osoby w średnim wieku, które doznały jakiegoś urazu mózgu w wyniku np. zdarzenia komunikacyjnego czy zwyczajnie w procesie choroby oraz seniorów którzy mają powyżej 90 lat. Zestaw ćwiczeń jest niepozorny, niektórzy mówią, że banalny. To prawda, ale rodzaj i sposób skomponowania ich powoduje, że te ćwiczenia całościowo i kompleksowo poprawiają funkcjonowanie naszych mózgów. Doświadczamy tego codziennie pracując na oddziałach neurorehabiltacji w szpitalach, szkołach, przedszkolach oraz w ramach praktyki indywidualnej.

6) W Waszej książce znajduje się sporo ćwiczeń – gdybym chciał mój umysł „upiększyć”, jak dużo ćwiczeń dziennie lub przez ile czasu powinienem je wykonywać? Czy istnieje na to konkretna metoda? Bo logicznym jest, że przeczytanie całej książki w jeden dzień i wykonanie od razu wszystkich ćwiczeń niewiele mi da.

13393953_10154019345585342_7061568186767287778_nPrzede wszystkim chodzi o systematyczną pracę – paręnaście minut dziennie. W książkach – „Trening intelektu” i „Superpamięć w 31 dni” – ćwiczenia podzielone są na dni. Zachęcamy wówczas, by trzymać się tego, co jest zaproponowane, natomiast jeśli ktoś chce sobie narzucić szybszy plan i wykonywać ćwiczenia z dwóch dni za jednym podejściem – też jest OK. Podobnie jest z „Pięknym umysłem…” – warto wykonać nawet mniejszą porcję, ale codziennie, przez dłuższy okres czasu. Książka ta jest wprawdzie dedykowana seniorom, natomiast jest zarazem fantastycznym pomysłem na wspólne zajęcie dla babć i wnuków: zwłaszcza, że wówczas dziecko wykonuje to ćwiczenie tak po prostu, a babcia na np.czas. Dlatego jeśli widzimy, że danego typu ćwiczenia nam nie sprawiają nam najmniejszej trudności, włączyć stoper i wykonać je jak najszybciej.

7) Sprytne – przy okazji wykonywania ćwiczeń z wnukami rodzi się w nas proces rywalizacji, jeszcze bardziej potęgując chęć wygrania i nawet najprostsze ćwiczenie odnosi o wiele lepszy skutek. Serdecznie dziękuję za poświęcony 3telnikowi i jego czytelnikom czas :)

Dziękujemy i życzymy Czytelnikom 3telnika wielu ciekawych intelektualnie wyzwań!

Za propozycję i pomoc w przeprowadzeniu wywiadu
gorąco dziękujemy Wydawnictwu Sensus.

Related posts:

"Gdy byłem dzieckiem, zakochałem się bez pamięci..." - wywiad z Andrzejem Kowalskim
Policjant za dnia, pisarz nocą - wywiad z Jørnem Lierem Horstem
"Właściwie to Maverick miał być książką o gotowaniu" - wywiad z Anną Kapes

No Comments

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>