Seria „Domowa Szkoła” – Anna Uhlik

8 września 2016

Rok szkolny już rozpoczęty, wielu rodziców kupiło już tornistry, śniadaniówki, worki na wf i wszystko, co potrzeba, aby ułatwić swoim pociechom dojście i funkcjonowanie w szkole państwowej lub prywatnej. Nie wszystkie dzieci jednak do szkoły idą, niektóre uczą się „w domu” pod okiem rodzica lub guwernantki. Alternatywą szkoły jest edukacja domowa – niektórzy coś o tym słyszeli, inni spotykają się z nazwą po raz pierwszy, a może są tu i tacy, którzy dbają o edukację swoich pociech w ten właśnie sposób? To wciąż jeszcze mało znany, ale zyskujący coraz większe uznanie sposób nauki. Ciekawych tematu odsyłam tutaj (KLIK!) – a spragnionych realizmu tutaj (KLIK!) – bo to nie miejsce na ideologiczne rozważania.

Rodzice, którzy biorą na siebie ogarnięcie podstawy programowej samodzielnie, mają nie lada zadanie. Część materiałów wykonują samodzielnie, często także korzystają z gotowych już książek, podręczników. Najnowsze pozycje z serii „Domowa Szkoła” mogą być cenną pomocą dla tych, którzy dopiero zaczynają tę przygodę. Książeczki te mogą być także świetnym uzupełnieniem tradycyjnej edukacji. Książeczki do wypełniania są skierowane dla sześciolatków, myślę jednak, że w formie przypomnienia mogą z nich korzystać także starsze dzieci. Na razie zostały wydane cztery tytuły:

1. Flagi państwowe
2. Uczę się pisać
3. Poznaję Europę
4. Uczę się liczyć

flagipanstwoweFlagi państwowe
Zero teorii, maksimum działania, więc czasami może być tu potrzebna pomoc rodziców. Na początek, wraz z podziałem na kontynenty, zapoznajemy się z flagami najważniejszych państw Europy, Azji, Afryki, obu Ameryk i Australii. Miedzy Europą i Azją mamy mały wtręt na temat Unii Europejskiej. Zadanie polega na tym, że najpierw dzięki małej podpowiedzi (która nie zawsze jest oczywista, a często zawierają ciekawostkę, która także dla rodzica może być zaskoczeniem) przyklejamy naklejkę danej flagi, a następnie dla zapamiętania kolorujemy prostokąt w kształcie flagi według naklejki obok. Następnie mamy ciąg liter, z których – według podanego wyżej klucza – utworzy się nazwa stolicy tego kraju. Na koniec mamy podaną jedną z opcji, jak się nazywa mieszkaniec danego kraju i pytanie o to, jak się nazywa mieszkanka – i odwrotnie. Ostatnie zadanie na końcu książki polega na małym sprawdzianie, czyli dopasowaniu flag do państw, które reprezentują.



uczesiepisacUczę się pisać
Nauka pisania nie polega tylko na stawianiu coraz mniej koślawych literek. Najpierw trzeba przygotować rękę do stawiania linii w danym kierunku, czy po określonych liniach. Zanim więc przejdziemy do liter z alfabetu, mamy różne ćwiczenia rozgrzewające. Zero teorii, maksimum działania, czasem więc dziecko może potrzebować pomocy dorosłych. Nie będę opisywać wszystkich ćwiczeń, bo całkiem ich sporo. Mamy tu łączenie kropek, co uczy spostrzegawczości, przyklejanie odpowiednich naklejek w danym miejscu, co uczy precyzji działania, wykonywanie kilkanaście razy tego samego wzoru, co uczy cierpliwości i dokładności, wodzenie po szlaczkach, które są wstępną przymiarką do liter, a jednak przyjemniejszą dla dzieci… Dzieci mogą też samodzielnie wymyślać szlaczki, co uczy kreatywności. Następnie – w końcu – mamy literki, ale nie po kolei z alfabetu, a stopniowo zwiększając poziom trudności: zaczynamy od najprostszych jak O, potem A, T, L. Poznajemy także słowa, które można z nich ułożyć. Tak przechodzimy przez cały alfabet, poruszając się po tzw. komnatach danych liter, trafiając za każdym razem na jakieś ciekawe ćwiczenie czy proste zgadywanki dotyczące liter oraz… ulubione naklejki, których wyszukiwanie i przyklejanie w odpowiednim miejscu jest nie tylko dobrą zabawą, ale też pożyteczną nauką. Na końcu książeczki znajduje się cały alfabet do zapisania, czyli taki sprawdzian, czy dziecko nauczyło się pisać dane litery.

poznajeeuropePoznaję Europę
Chyba najtrudniejsza ze wszystkich książeczek, łącząca elementy dwóch poprzednich. Mamy tu mapy z państwami, mamy tu wykreślanki z literkami, rysunki do pokolorowania według wzoru, naklejki do wklejenia, flagi i ich stolice, dopasowanie obrazków do nazw. Tradycyjnie: zero teorii, maksimum działania. Do niektórych zadań mogą być potrzebni rodzice, większość z nich jednak dzieci zrobią same. A czekają na nie m.in. rebusy, wykreślanki z zakresu państw i miast Europy, ale także nazwy dyscyplin sportowych, nazwy tańców narodowych, autorów baśni z danych państw, narodowe potrawy czy waluty. Na końcu znajduje się super gra, a także krzyżówka, będąca przyjemnym sprawdzianem wiedzy poznanej w książeczce.







uczesieliczycUczę się liczyć
Książeczka rozpoczyna się od rozpoznania, która to prawa, a która lewa strona. Następnie liczymy różne rzeczy, rysując ich liczbę za pomocą kropek, przyklejamy odpowiednie naklejki, dorysowujemy elementy według wzoru. Dalej poznajemy kolejne cyfry arabskie, uczymy się je pisać. Dodatkowo powoli dodajemy i odejmujemy, poznajemy figury, odmierzamy cyfry na linijce, poznajemy znak większości i mniejszości, a także jednostkę miary, jaką jest centymetr. Po zapoznaniu się z całą podstawową dziesiątką, mamy kilka ciekawych zadań na kolorowanie według cyferek, mierzenie linijką, rozpoznanie figur, i zadań na prawdę-fałsz.







Przepiękne książeczki, z mnóstwem tematycznych, ładnych grafik, ułatwiających i umilających zadania przez uśmiechnięte twarze. Powoli stopniowany poziom trudności. Każdą stronę trzeba uzupełnić naklejkami, które dzieci uwielbiają. To wszystko sprawia, że zadania są bardziej zabawą niż ciężką pracą, a w tym wieku nauka przez zabawę daje najlepsze efekty. Jako pedagog polecam wszystkie cztery książeczki każdemu rodzicowi sześciolatka.

Za udostępnienie egzemplarza recenzenckiego
gorąco dziękujemy Wydawnictwu Centrum Edukacji Dziecięcej.

Related posts:

"Klub Matek Swatek" - Ewa Stec
"Skradziona" - Clara Sánchez
"Rywalki" - Kiera Cass

No Comments

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>